Voor de geldlening die aan jou voor je huis wordt verstrekt, is een hypotheekakte nodig.
Wat zijn de kosten voor een hypotheekakte?
Bekijk hier de opbouw van de kosten en de voorwaarden
Verberg de opbouw van de kosten en de voorwaarden
Vast tarief akte van hypotheek* |
€ |
380,00 |
Recherchekosten Kadaster (per perceel) |
€ |
50,00 |
Wettelijke bijdrage Kwaliteitsfonds KNB |
€ |
8,23 |
BTW |
€ |
92,03 |
Inschrijvingskosten Kadaster bij digitale verwerking** |
€ |
94,50 |
Totaal |
€ |
624,76 |
*Let op: dit tarief is exclusief de Poortwachterstoeslag van € 8,86 inclusief BTW per persoon.
Uitgangspunt hierbij is één kadastrale inschrijving. Wijzigingen van de kosten van het Kadaster en/of overige registers worden 1 op 1 doorberekend.
Wat zijn de kosten voor doorhaling/royement van een bestaande hypotheek?
Indien een bestaande hypotheek moet worden doorgehaald, wordt per doorhaling een bedrag berekend van
€ 199,65.
Let op:
- dit tarief is exclusief de Poortwachterstoeslag van € 2,95 inclusief BTW per persoon (indien sprake is van een particuliere hypotheekverstrekker (familie, werkgever, etc));
- dit tarief geldt indien een nieuwe hypotheek bij ING wordt afgesloten, anders is de meerprijs per doorhaling
€ 12,10 inclusief BTW.
Vast tarief akte van doorhaling |
€ |
165,00 |
BTW 21% |
€ |
34,65 |
Totaal |
€ |
199,65 |
Meerwerk/extra kosten
Er worden extra kosten in rekening gebracht in geval van:
- het sluiten van een hypotheek bij een andere bank dan ING Bank, te weten meerprijs € 65,- exclusief BTW per akte.
- vermelding extra kadastraal perceel/percelen, zoals bijvoorbeeld bij een overbruggingshypotheek, te weten de extra kadasterkosten van € 50,- ex BTW per extra perceel;
- indien als voorwaarde vanuit de geldverstrekker een krediet moet worden afgelost, te weten: € 45,- exclusief BTW per af te lossen krediet;
- indien een overbruggingshypotheek wordt gevestigd én toestemming van de huidige hypotheekverstrekker vereist is en door ons kantoor moet worden aangevraagd, te weten: € 75,- exclusief BTW;
- voor de inzet van/passeren met een tolk, te weten: €100,- exclusief BTW, per te passeren akte. Dit bedrag is exclusief het honorarium voor de tolk zelf;
- opnemen vererving met reeds opgemaakte verklaring van erfrecht (niet ingeschreven in het kadaster): €50,- exclusief BTW;
- overboekingskosten bij af te lossen en te betalen bedragen, te weten: € 7,- exclusief BTW per overboeking;
- indien wijzigingen noodzakelijk zijn of afspraak wordt verzet voor facturatie, te weten: € 75,- exclusief BTW;
- indien wijzigingen noodzakelijk zijn of afspraak wordt verzet na facturatie, te weten: € 125,- exclusief BTW.
**Digitale verwerking bij het Kadaster is niet mogelijk:
- als één van de eigenaren per volmacht tekent of handelt in verschillende hoedanigheden;
- als er sprake is van een gedeeltelijk perceel;
- als er sprake is van erfopvolging;
- bij buitenlandse identiteitsbewijzen en/of verblijfsdocumenten; en
- bij beperkte rechten, zoals recht van opstal
Per akte zal dan € 70,50 extra Kadasterkosten verschuldigd zijn.
Geen betaling vooraf, maar pas bij ondertekening van de akte.
Annulering
Bij annulering van een opdracht/dossier zullen de tot op dat moment gemaakte kosten in rekening worden gebracht.
Hypotheekakte bij aankoop nieuwbouw met projectnotaris
Koop je een nieuwbouwwoning in een nieuwbouwplan waarbij sprake is van een projectnotaris? Dan heb je geen vrije notariskeuze voor wat betreft de leveringsakte van de nieuwbouwwoning. Voor de hypotheekakte heb je deze vrije notariskeuze echter wel en kan NL Notariaat de hypotheekakte voor jou afwikkelen.
Kijk voor meer informatie hierover op onze website onder "Hypotheekakte bij aankoop nieuwbouw"
Aanvullende voorwaarde bij vererving:
Indien het onderpand in een nalatenschap is gevallen, dient er een verklaring van erfrecht te zijn opgesteld.
Indien er (nog) geen verklaring van erfrecht aanwezig is, stelt NL Notariaat deze graag voor je op. Maak hiervoor gebruik van de volgende link:
Verklaring van erfrecht
Waar kun je terecht in NL?
Als je voor het opstellen van de hypotheekakte gebruik wilt maken van NL Notariaat, dan wordt een gelieerde notaris van NL Notariaat jouw notaris in de buurt. NL Notariaat bereidt het concept van de akte voor en u tekent de akte bij de notaris in de buurt.
Klik hier voor een overzicht van de vestigingsplaatsen van circa 60 notariskantoren in heel Nederland waarmee NL Notariaat samenwerkt.
Hoe maak je gebruik van NL Notariaat?
- geef op de hypotheekofferte de keuze aan voor NL Notariaat; of
- geef aan jouw hypotheekadviseur door dat alle stukken naar NL Notariaat gestuurd moeten worden; of
- geef de opdracht online, wel zo makkelijk.